Wednesday, May 05, 2021

PT3: Masalah-masalah yang dibawa oleh fenomena mat rempit

Mat rempit menjadi satu panggilan yang sesuai untuk golongan muda yang menunggang motosikal secara berbahaya. Golongan ini telah menimbulkan pelbagai masalah kepada masyarakat.

Jelaskan masalah-masalah itu.


Mat rempit dikatakan golongan muda yang sering menunggang motosikal tanpa kawalan atau peraturan. Banyak remaja terutama di kawasan luar bandar yang terlibat dalam gejala motosikal ini. Lantaran itu, mat rempit telah menimbulkan pelbagai kemelut di Malaysia sehingga imej golongan ini menjadi tidak begitu baik.


Masalah utama yang ditimbulkan oleh mat rempit ialah golongan ini membawa kemalangan berlaku dengan mudah. Mat rempit menunggang motosikal secara berbahaya dan laju sehingga membawa pengguna jalan raya lain tidak boleh mengawal kenderaan mereka. Sikap mat rempit yang tidak bertanggungjawab itu membawa kemalangan berlaku dengan mudah pula.


Pihak polis sudah mengesahkan bahawa jenayah menjadi aktiviti mat rempit selain menunggang secara berbahaya. Kegiatan lumba haram, pengedaran dadah, dan aktiviti mencuri menjadi agenda utama mat rempit di negara ini. Akibatnya, pihak polis terpaksa menahan mat rempit setiap kali jenayah dilaporkan di sesuatu kawasan itu.


Tambahan pula, mat rempit menjatuhkan imej diri dan keluarga tanpa disedari oleh mereka. Masyarakat sering mengaitkan mat rempit dengan gejala negatif yang ada hubung kait dengan kekurangan kasih sayang keluarga. Lama-kelamaan, peribadi diri dan keluarga akan dipandang serong oleh masyarakat kerana mat rempit dikatakan golongan yang tidak bermoral.


Mat rempit turut menjadi medan golongan muda untuk melakukan aktiviti yang membazirkan masa muda mereka. Golongan ini hanya berbual kosong sambil menunggang motosikal kesayangan itu ke hulu dan ke hilir dengan bunyi enjin yang kuat. Sesungguhnya, masa muda dihabiskan menunggang motosikal tanpa melakukan apa-apa yang berfaedah.


Kesimpulannya, imej mat rempit di negara ini tidaklah baik kerana golongan ini menimbulkan pelbagai masalah. Ibu bapa perlulah lebih bijak dalam mengawasi aktiviti anak mereka supaya tidak terjebak sama. Peribahasa malang tidak berbau boleh meningatkan kita erti amalan menunggang motosikal secara selamat penting.

No comments:

Artikel Pilihan

Karangan SPM: Usaha-usaha bantu golongan gelandangan

  Enable Ginger Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browser Disable in this text field Edit Edit in Ging...