Monday, February 01, 2021

PT3: Kebaikan-kebaikan wujudnya hutan di Malaysia

Negara ini memang pernah dikelilingi oleh hutan tetapi pembangunan yang pesat telah mengurangkan kawasan hutan itu.

Jelaskan kebaikan-kebaikan wujudnya kawasan hutan di negara ini.


Hutan merujuk kawasan yang diliputi oleh tumbuh-tumbuhan hijau itu. Kawasan hutan ini boleh wujud di kawasan panas, salji, kawasan tanah tinggi, kawasan sungai, dan sebagainya. Maka, apakah manfaat-manfaat yang diberikan oleh hutan kepada masyarakat semua?


Kebaikan utama yang diberikan oleh hutan kepada manusia ialah hutan membekalkan sumber oksigen kepada manusia. Kebanyakan pokok di dalam hutan menghasilkan oksigen apabila mereka berusaha untuk membuat makanan lalu oksigen ini akan disedut oleh manusia tersebut. Jelaslah, hutan yang tebal akan menjamin manusia memperoleh bekalan oksigen yang segar sepanjang masa.


Selain itu, semua pihak bersetuju bahawa hutan yang luas akan membekalkan sumber pendapatan kepada negara dan pekerjaan kepada masyarakat. Hutan boleh dijadikan sebagai destinasi pelancongan yang memberikan sumber kewangan kepada negara daripada cukai syarikat dan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. Akibatnya, negara terus makmur dan rakyat gembira kerana taraf hidup mereka bertambah baik kerana hutan dikekalkan.


Tambahan pula, hutan yang dikekalkan dengan sempurna boleh menjamin kejadian bencana alam seperti banjir dan tanah runtuh tidak berlaku secara kerap. Tumbuh-tumbuhan mempunyai akar yang panjang lalu mereka berupaya memastikan struktur tanah tidak akan mudah terlerai apabila hujan lebat melanda sesuatu kawasan itu. Lantaran itu, kejadian banjir kilat dan tanah runtuh tidak akan berlaku lalu kadar kematian mampu dikurangkan.


Hutan yang diselia dengan efektif boleh menjadi habitat flora dan fauna yang penting kepada manusia. Keadaan hutan yang memiliki kawasan hijau, sungai, paya, pasir, dan sebagainya menyediakan habitat yang sempurna untuk haiwan dan pokok membiak. Lama- kelamaan, hutan akan memastikan flora dan fauna negara tidak akan pupus itu.



Kesimpulannya, semua kebaikan tadi memang akan berlaku apabila hutan dijaga dengan baik oleh masyarakat di Malaysia. Ada segelintir ahli masyarakat kita yang gemar memusnahkan hutan kerana tidak memahami kepentingan hutan dalam kehidupan manusia itu. Peribahasa kerana nila setitik habis rosak susu sebelanga mengingatkan kita bahawa tindakan sesetengah pihak itu boleh menjejaskan masa depan semua.


No comments:

Artikel Pilihan

Karangan SPM: Ciri-ciri jiran yang baik

  Enable Ginger Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browser Disable in this text field Edit Edit in Ging...