Monday, March 01, 2021

SPM: Kesan-kesan buruk amalan rasuah dalam sesebuah negara itu

Rasuah amat bahaya di negara ini apabila diamalkan secara meluas.


Huraikan kesan-kesan buruk gejala ini.


Rasuah bolehlah dikatakan sebagai satu tindakan mengambil wang secara tidak sah yang dibuat atas dasar yang melanggar peraturan negara. Contoh negara yang dikatakan mempunyai kadar rasuah tinggi di dunia ini meliputi negara di benua Afrika, Indonesia, dan beberapa negara dunia ketiga lainnya. Media massa terutamanya akhbar sering menyiarkan berita tentang kes rasuah terutama yang melibatkan tokoh politik terkenal negara. Jelaslah, amalan rasuah itu boleh meninggalkan banyak kesan buruk terhadap pembangunan negara.


Impak negatif yang mudah difahami berlaku apabila rasuah berleluasa ialah imej negara itu pada mata orang luar akan terjejas. Kejadian makan suap yang keterlaluan akan memberikan gambaran bahawa semua aktiviti yang berlaku di negara ini mestilah berdasarkan sumbangan wang tertentu. Sememangnya, kejadian rasuah di negara ini tidak begitu meluas tetapi tindakan sebilangan kecil rakyat negara ini telah membuktikan bahawa rasuah itu wujud di Malaysia. Maka, kejadian rasuah walau sekecil hama pun tetap mampu menjatuhkan maruah negara pada masyarakat luar. 


Selain itu, kajian sudah membuktikan bahawa kes rasuah turut membawa peningkatan dalam kejadian jenayah yang berlaku di negara tersebut. Semua rasuah yang berlaku ada kaitan dengan kumpulan penjahat yang cuba menguasai sesuatu perniagaan tersebut. Lama-kelamaan, pergaduhan sesama ahli kumpulan penjahat ini akan berlaku sehingga membawa pembunuhan dan sebagainya meningkat pula. Sesungguhnya, amalan rasuah boleh membawa wujudnya pelbagai kejadian jenayah yang menjadi satu wabak pula.


Tambahan pula, kejadian rasuah boleh menjejaskan perkembangan pertumbuhan ekonomi negara dalam masa terdekat itu. Kos untuk melakukan projek pembangunan seperti sekolah, jalan raya, dan sebagainya akan menjadi lebih mahal kerana kos rasuah terpaksa diambil kira dalam pelaksanaan projek sedemikian itu. Kerajaan terpaksa membatalkan atau menunda projek tertentu kerana kekurangan sumber kewangan untuk membiayai projek tersebut. Oleh itu, sebarang kejadian rasuah boleh membawa perkembangan pertumbuhan ekonomi negara menjadi tidak stabil lalu menuju ke arah kemelesetan ekonomi pula.


Malah, rasuah yang menular seperti kanser itu turut menjejaskan kualiti kehidupan rakyat biasa. Kos kehdiupan harian akan menjadi lebih tinggi seperti kos membeli roti, makanan lainnya, dan sebagainya kerana rasuah telah menjadi sebahagian kos membuat perniagan tersebut berlaku. Rakyat jelata terutama golongan miskin akan menderita kerana harga barangan keperluan di luar kemampuan mereka untuk membelinya pula. Maka, rasuah yang berlaku akan menjadikan kehidupan masyarakat semakin menderita pula.


Kesimpulannya, rasuah bukanlah satu amalan yang harus menjadi kebanggaan kita semua. Kerjasama semua pihak amat diperlukan terutama pihak masyarakat yang harus melaporkan sebarang kejadian rasuah kepada pihak berkuasa tanpa banyak alasan. Manakala, pihak kerajaan perlulah lebih tegas dan berani untuk membawa pesalah rasuah ini ke muka pengadilan agar hukuman yang setimpal boleh di berikan kepada golongan yang tidak berperikemanusiaan itu. Bak kata pepatah nasi sudah menjadi bubur yang mengingkatkan kita betapa pentingnya rasuah diatasi sebelum terlewat.

No comments:

Artikel Pilihan

Karangan SPM: Usaha-usaha bantu golongan gelandangan

  Enable Ginger Cannot connect to Ginger Check your internet connection or reload the browser Disable in this text field Edit Edit in Ging...